Topic: Validitet
Hei!
Så glad jeg ble da jeg fant dette forumet, for jeg skal ha eksamen i metode snart, og i forbindelse med dette hadde jeg flere spørsmål. Jo mer jeg leser boken, jo flere spørsmål dukker opp, så jeg håper at noen kan hjelpe meg.
Pensumet er 'Psykologisk forskningsmetode' av Darren Langdridge. Prøveformen er multiple choice, og jeg har noen gamle oppgaver å jobbe med. Dette innlegget handler om en slik oppgave...
Det meste som står om validitet i boka omhandler validitet ved test eller målemetode. Og så to korte avsnitt om økologisk validitet og populasjonsvaliditet. Hvordan avgjør man om en studie er valid?
Ser man på målemetodene da? Eller er det kun økologisk- og populasjonsvaliditet man ser på? Grunnen til at jeg spør om dette er at et av spørsmålene lyder slik: ''Hvis en forsker kan trekke en sikker slutning (strong inference) om at en variabel har forårsaket en annen, kan studien sies å ha ______ validitet: ''
Ut ifra boka høres dette spørsmålet fullstendig feil ut. For det første: hvordan kan er variabel forårsake en annen? Mener de da kanskje at en variabel (uavhengig) forårsaket endring i en annen (avhengig)? Hva kan denne validiteten være? Jeg synes ikke at boken oppklarer dette, og ytre validitet høres feil ut som svar.
Og forresten: er ikke økologisk validitet en form for generaliserbarhet?
Forresten ll: Er det slik at indre validitet sier noe om målemetode, mens ytre validitet sier noe om studien?